40 hadither av Imam Hassan Askari

Hadith (arabiska: الحديث) är den nedtecknade islamiska berättelse och tradition som utgår ifrån islams profet Muhammeds (Gvhf) och hans ättlingars[1] sätt att leva som förebild samt hans handlingar och ord i olika situationer (Källa: Wikipedia).

Här följer fyrtio hadither av den elfte heliga imamen, Hassan Askari (frid vare med honom).

 

  1. Valet av Imam efter sig själv

وقد سُئلَ عن الحُجّةِ والإمامِ بعدَهُ: «ابْنِي محمّدٌ، وهُو الإمامُ والحُجّةُ بَعدي، مَن ماتَ ولَم يَعرفْهُ ماتَ مِيتةً جاهليّةً. أمَا إنّ لَه غَيبةً يَحارُ فيها الجاهلونَ، ويَهْلِكُ فيها المُبطِلونَ، ويَكْذِبُ فيها الوَقّاتونَ، ثُمّ يَخرُجُ فكَأنّي أنظُرُ إلى الأعْلامِ البِيضِ تَخْفِقُ فوقَ رأسِهِ بِنَجفِ الكوفةِ.»

Gällande en fråga om vem som är Beviset och Imamen efter Imam Askari (frid vare med honom), sa Imamen: ”Min son Muhammed är Imamen och Beviset efter mig. Den som dör samtidigt som den inte känner honom har dött okunnighetens död. Ni ska veta att han har en fördoldhet om vilken de okunniga kommer att bli förvirrade, och bedragarna[2] kommer att gå under. De som fastställer en tid [för hans framträdande] ljuger. Sedan [efter fördoldheten] kommer han att träda fram. Det är som om jag tittar på de vita flaggorna vaja ovanför hans huvud i Najaf, Kufa.” (Bihar al-Anwar, vol. 51, s. 160, nr. 7)

  1. Inre och yttre skönhet

«حُسنُ الصُّورة جَمالٌ ظاهِرٌ، وحُسنُ العَقلِ جَمالٌ باطِنٌ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Ansiktets finhet är en yttre skönhet, och intellektets finhet är en inre skönhet.” (A’lam al-Din, s. 313)

  1. Hysa agg

«أقلُّ النّاسِ راحةً الحَقودُ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”De minst bekväma människorna är de som hyser agg.” (Muntakhab Mizan al-Hikma, s. 156)

  1. Bröders rättigheter

«أعْرَفُ النّاسِ بحُقوقِ إخْوانِهِ وأشَدُّهُم قَضاءً لَها أعْظَمُهُم عِند اللّه شَأنا.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Den som är mer kunnig om sina bröders rättigheter och är mer flitig i att observera dem, är mer hedervärd hos Gud.” (Muntakhab Mizan al-Hikma, s. 160)

  1. Betydelsen av basmala[3]

في تفسيرِ البَسْملَةِ: «اللّه ُ هُو الّذى يَتألَّهُ إلَيهِ عِندَ الحَوائجِ والشَّدائدِ كُلُّ مَخْلوقٍ عِندَ انْقِطاعِ الرَّجاءِ مِن كُلِّ مَن هُوَ دُونَهُ، وتَقَطُّعِ الأسْبابِ مِن جَميعِ مَن سِواهُ.»

Gällande tolkningen av basmala sa Imam Askari (fvmh): ”Gud är Den som varje skapelse vänder sig till vid [tider av] önskningar och svårigheter, när [deras] hopp är avskuret från alla utom Honom, och alla orsaker [och medel] är separerade från Honom.” (Muntakhab Mizan al-Hikma, s. 180)

  1. Vikten av obligatoriska handlingar

«لا يَشغَلْكَ رِزقٌ مَضمونٌ عن عَمَلٍ مَفروضٍ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”En garanterad försörjning ska inte hindra dig från att utföra en obligatorisk handling.” (Muntakhab Mizan al-Hikma, s. 234)

  1. Gränsen för generositet

«إنَّ للسَّخاءِ مِقدارا، فإن زادَ علَيهِ فهُو سَرَفٌ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Helt visst finns det en gräns för generositet. Om den överskrids är det slöseri.” (Muntakhab Mizan al-Hikma, s. 270)

  1. Gränsen för mod

«إنّ … للشَّجاعَةِ مِقدارا، فإن زادَ علَيهِ فهُو تَهَوُّرٌ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Helt visst … finns det en gräns för mod. Om den överskrids är det dumdristighet.” (Muntakhab Mizan al-Hikma, s. 292)

  1. Tacksamhet för välsignelser

Imam Askari (fvmh) sa: ”Ingen känner igen välsignelser förutom den tacksamma, och ingen visar tacksamhet för välsignelser förutom den upplyste.” (Muntakhab Mizan al-Hikma, s. 302)

  1. Fastans filosofi

«لمّا سُئلَ عن عِلَّةِ وُجوبِ الصَّومِ: لِيَجِدَ الغَنِىُّ مَسَّ الجُوعِ؛ فَيَمُنَّ على الفَقيرِ.»

Gällande anledningen till plikten av att fasta svarade Imam Askari (fvmh): ”Så att de rika ska känna smärtan av hunger, och därmed hjälpa de fattiga.” (Muntakhab Mizan al-Hikma, s. 336)

  1. Begär och förödmjukelse

«ما أقبَحَ بالمُؤمِنِ أن تكونَ لَهُ رَغبَةٌ تُذِلُّهُ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Vad fult det är för en troende att den har ett begär som förödmjukar den.” (Muntakhab Mizan al-Hikma, s. 344)

  1. Ära och förnedring gällande sanningen

«ما تَرَكَ الحَقَّ عَزيزٌإلاّ ذَلَّ، ولا أخَذَ بهِ ذَليلٌ إلاّ عَزَّ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Ingen ärad person har lämnat sanningen förutom att den har blivit eländig, och ingen eländig person har omfamnat sanningen förutom att den har blivit ärad.” (Muntakhab Mizan al-Hikma, s. 378)

  1. Omoraliska och onda lärda

في صِفَةِ عُلَماءِ السُّوءِ: «وهُم أضَرُّ عَلي ضُعَفاءِ شيعَتِنا مِن جَيشِ يَزيدَ عَلي الحُسَينِ بنِ عَلِىٍّ عليهما السلام وأصحابهِ، فإنَّهُم يَسلُبونَهُمُ الأرواحَ والأموالَ، وهؤلاءِ عُلَماءُ السُّوءِ … يُدخِلونَ الشَّكَّ والشُّبهَةَ عَلي ضُعَفاءِ شيعَتِنا فيُضِلّونَهُم.»

I beskrivningen av omoraliska lärda sa Imam Askari (fvmh): ”Deras skada för våra svaga [och sårbara] anhängare är mer än Yazids[4] armés skada för Hussein ibn Ali (fvmd) och hans följeslagare. Eftersom de tog deras liv och egendomar, och dessa ondskefulla lärda … lägger tvivel och villfarelser i våra svaga anhängares [hjärtan] och leder dem vilse.” (Muntakhab Mizan al-Hikma, s. 404)

  1. Resan till Gud

«إنَّ الوُصولَ إلَي اللّه عز وجل سَفَرٌ لا يُدرَكُ إلاّ بامتِطاءِ اللَّيلِ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Att nå Gud är verkligen en resa som inte kan uppnås annat än genom att beträda natten [nattvaka].” (Muntakhab Mizan al-Hikma, s. 464)

  1. Gränsen för ekonomi

«إنَّ … للاقتِصادِ مِقدارا، فإن زادَ علَيهِ فهو بُخلٌ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Helt visst … finns det en gräns för ekonomi. Om den överskrids är det snålhet.” (Muntakhab Mizan al-Hikma, s. 466)

  1. Hjärtats[5] olika tillstånd

«إذا نَشِطَتِ القُلوبُ فَأودِعْها (فَأودِعُوها)، وإذا نَفرَت فَوَدِّعُوها.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”När hjärtan är glada, anförtro dem då [kunskap]. När de är undvikande, lämna dem då.” (Muntakhab Mizan al-Hikma, s. 474)

  1. Medveten och omedveten imitation och följande (taqlid)

الإمامُ العسكرىُّ عليه السلام بعد تقبيح تقليد عوام اليهود لعلماء الفسقه: «فَمَن قَلَّدَ مِن عَوامِّنا مِثلَ هؤلاءِ الفُقَهاءِ فَهُم مِثلُ اليَهودِ الذينَ ذَمَّهُمُ اللّه ُ بالتَّقليدِ لِفَسَقَهِ فُقَهائهِم. فَأمّا مَن كانَ مِن الفُقَهاءِ صائنا لنفسِهِ حافِظا لِدينِهِ مُخالِفا على هَواهُ مُطِيعا لأمرِ مَولاهُ فلِلعَوامِّ أن يُقَلِّدُوهُ، وذلكَ لا يكونُ إلاّ بَعضَ فُقَهاءِ الشِّيعَةِ لا جَميعَهُم.»

Efter att ha fördömt det judiska folket imitation av omoraliska lärda, sa Imam Askari (fvmh): ”Om [muslimer] imiterar sådana rättslärda[6], kommer de att bli som de judar som Gud har fördömt för att de imiterat och följt omoraliska och onda rättslärda. Men det är upp till gemene man att imitera varje rättslärd som är självbehärskad, skyddar sin religion, kämpar mot sina lustar och lyder sin mästares befallning. Dock har bara några shiitiska rättslärda dessa egenskaper – inte alla.” (Muntakhab Mizan al-Hikma, s. 478)

  1. Lögn och ondska

«جُعِلَتِ الخَبائثُ في بَيتٍ وجُعِلَ مِفتاحُهُ الكذبَ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”All ondska har placerats i ett hus, och lögn har placerats som dess nyckel.” (Muntakhab Mizan al-Hikma, s. 486)

 

  1. Sann dyrkan

«قال ابُو مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرىّ عليه السلام: لَيْسَتِ الْعِبادَةُ كَثْرَةَ الصِّيامِ وَ الصَّلاةِ، وَ إنَّما اَلْعِبادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ في أمْرِ اللّهِ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Dyrkan är inte att fasta och be mycket. Snarare är dyrkan att tänka mycket på Guds angelägenheter [och handlingar].” (Bihar al-Anwar, vol. 75, s. 373)

  1. Ödmjukhet

«التَّواضُعُ نِعمَةٌ لا يُحسَدُ علَيها.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Ödmjukhet är en välsignelse som inte avundas.” (Muntakhab Mizan al-Hikma, s. 596)

  1. Hur man ger råd

«مَن وَعَظَ أخاهُ سِرّا فَقَد زانَهُ، ومَن وَعَظَهُ عَلانِيَةً فَقَد شانَهُ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Den som ger råd till sin bror i hemlighet har förskönat honom, och den som ger råd till honom öppet [inför andra] har vanärat honom.” (Muntakhab Mizan al-Hikma, s. 600)

  1. Att bry sig om folk

«مَن لَم يَتَّقِ وُجوهَ النّاسِ لَم يَتَّقِ اللّه.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Den som inte visar hänsyn till människors ansikten,[7] visar inte hänsyn till Gud.” (Muntakhab Mizan al-Hikma, s. 606)

  1. Visa och dumma personer

«قَلبُ الأَحمَقِ في فَمِهِ، وفَمُ الحَكيمِ في قَلبِهِ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”En dum persons hjärta ligger i hans mun, och en vis persons mun ligger i hans hjärta.” (Tuhaf al-’Uqul, s. 489)

  1. Okunskap och tolerans

«الجَهلُ خَصمٌ، وَالحِلمُ حُكمٌ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Okunnighet är en fiende, och tolerans [och tålamod] är visdom.” (al-Durrat al-Bahirah, s. 44)

  1. Den svagaste fienden

«أضعَفُ الأعداءِ كَيداً مَن أظهَرَ عَداوَتَهُ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Den svagaste fienden sett till [att skapa] komplotter, är den som avslöjar sin fiendskap.” (A’lam al-din, s. 313)

  1. Som ett mirakel

«رِياضَةُ الجاهِلِ وَ رَدُّ المُعْتادِ عَن عادَتِهِ كالمُعْجِزِ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Att träna en okunnig person och få en person som är beroende av någonting att sluta med sin vana, är som [att utföra] ett mirakel.” (Tuhaf al-’Uqul, s. 489)

  1. Tecken på en troende

«عَلاماتُ المُؤمِنِ خَمسٌ: صَلاةُ الخَمسينَ، و زيارَةُ الأَربَعينَ، والتَّخَتُّمُ فِي اليَمينِ، وتَعفيرُ الجَبينِ، والجَهرُ بِبِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيم.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”En troendes tecken är fem [saker]: femtio [enheter av] bön, pilgrimsfärden arbain, att bära en ring på höger hand, placera sin panna på marken och ljudligt[8] säga ’I Guds, den Nåderikes, den Barmhärtiges Namn’.” (Misbah al-Mutahajjid, s. 788)

  1. Att söka hjälp från Gud

مِن دُعائِهِ فِي الصَّباحِ: «وأعِنّي عَلَى استِغفارِكَ وَاستِقالَتِكَ، قَبلَ أن يَفنَى الأَجَلُ، ويَنقَطِعَ الأَمَلُ.»

Bland Imam Askaris (fvmh) åkallelser på morgonen: ”Hjälp mig [Gud] att be Dig om förlåtelse och ursäkt, innan livet tar slut och hoppet bryts.” (Muhaj al-Da’awat, s. 333)

  1. Konsekvensen av barns fräckhet

«جُرأةُ الوَلَدِ على والِدِهِ في صِغَرِهِ تَدعو إلَى العُقوقِ في كِبَرِهِ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Ett barns fräckhet mot sin far i barndomen, leder till olydnad i vuxen ålder.” (Tuhaf al-’Uqul, s. 489)

  1. Resultatet av gott och ont

«مَن يَزرَعْ خَيرا يَحصِدْ غِبطَةً، و مَن يَزرَعْ شَرّا يَحصِدْ نَدامَةً.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Den som sår gott kommer att skörda lycka, och den som sår ont kommer att skörda ånger.” (Mizan al-Hikma, vol. 12, s. 202)

  1. Förlåtelse i tid

«مَن لَم يُحْسِنْ أنْ يَمنَعَ لَم يُحْسِنْ أنْ يُعطي.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Den som inte är bra på att undanhålla, är inte [heller] bra på att skänka.” (Bihar al-Anwar, vol. 78, s. 380, nr. 4)

  1. De bästa bröderna

«خَيرُ إخوانِكَ مَن نَسِيَ ذَنبَكَ، وذَكَرَ إحسانَكَ إلَيهِ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Den bästa av dina bröder är den som glömmer ditt misstag, och kommer ihåg dina goda gärningar gentemot honom.” (A’lam al-Din, s. 313)

  1. Ödmjukhet

«مِنَ التَواضُعِ السَّلامُ عَلى كُلِّ مَنْ تَمُرُّ بِهِ، وَ الْجُلُوسُ دُونَ شَرَفِ الْمَجْلِسِ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Det hör till ödmjukhet att hälsa på alla du passerar, och att sitta på en plats som är lägre [än din position].” (Bihar al-Anwar, vol. 78, s. 372, nr. 9)

  1. Gud och religiösa bröder

«خِـصْلَتانِ لَيْسَ فَوْقَـهُما شَـيْءٌ: الْإِيمَانُ بِاللّهِ وَ نَفـْعُ الإخـوانِ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Det finns två egenskaper som ingenting är högre än: att tro på Gud och att gynna [religiösa] bröder.” (Bihar al-Anwar, vol. 78, s. 374, nr. 26)

  1. 35. Ilska

«اَلْغَضَبُ مِفتاحُ كُلِّ شَرٍّ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Ilska är nyckeln till all ondska [och orättfärdigheter].” (Tuhaf al-’Uqul, s. 488)

  1. En dålig tjänare

«بِئْسَ الْعَبْدُ عَبْدٌ يَكُونُ ذاوَجْهَيْنِ وَذالِسانَيْنِ، يُـطرى أَخاهُ شاهِـدا وَ يأْكُـلُهُ غائبا إنْ اُعْطِىَ حَسَدَهُ، وَ إِن اُبْتُلِىَ خانَهُ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”En dålig tjänare, är en tjänare som har två ansikten och två tungor. Den berömmer sin broder synligt och äter hans [kött][9] i [hans] frånvaro [genom baktal]. Om en välsignelse ges till honom blir den avundsjuk, och om han drabbas [av någonting] så förråder den honom.” (Bihar al-Anwar, vol. 78, s. 373, nr. 14)

  1. Artighet

«لَـيْسَ مِـنَ الْأَدَبِ إِظْهارُ الْفَرَحَ عِنْدَ الْمَحْزُونِ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Det är inte av artighet att uttrycka glädje i närvaro av en ledsen person.” (Tuhaf al-’Uqul, s. 489)

  1. Dålig granne

«مِنَ الْفَواقِرِ التي تَقْصِمُ الظَّهْرَ، جـارٌ إنْ رَأى حَسَنَةً أَطْفَأَها وَ اِنْ رَأى سَيِّئةً أَفشاها.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Bland de svårigheter som knäcker ryggen, är en granne som ifall den ser något bra så döljer den det, och om den ser något dåligt så avslöjar den det.” (Tuhaf al-’Uqul, s. 487)

  1. Goda och onda personer

«حُبُّ الأبْـرارِ لِلأبْـرارِ ثَوابٌ لِلأبْـرارِ، وَ حُبُّ الفُـجّارِ لِلأبْرارِ فَضِيلَةٌ لِلأبْـرارِ، وَ بُغْضُ الفُـجّارِ لِلأبْرارِ زَيْنٌ لِلأبْـرارِ، وَ بُغْضُ اْلأبْرارِ لِلْفُجّارِ خِزْىٌ عَلَى الفُجّارِ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Goda personers kärlek till goda personer är en belöning för de goda personerna. Onda personers kärlek till goda personer är en dygd för de goda personerna. Onda personers agg mot goda personer är en prydnad för de goda personerna. Goda personers agg mot onda personer är skam för de onda personerna.” (Bihar al-Anwar, vol. 78, s. 372, nr. 8)

  1. Hur man visar respekt

«لا تُكْرِمِ الرَّجُلَ بِما يَشُقُّ عَلَيْهِ.»

Imam Askari (fvmh) sa: ”Visa inte respekt mot någon på ett sådant sätt så att den kommer lida.” (Bihar al-Anwar, vol. 78, s. 374, nr. 34)


[1] 12 heliga imamer och profetens dotter, damen Fatima al-Zahra

[2] Kan även översättas till ”ogiltigförklararna”, vilka är de som vänder sig mot den Heliga Koranen och är arroganta gentemot den.

[3] Det vill säga ”I Guds, den Nåderikes, den Barmhärtiges Namn”, som varje kapitel i den Heliga Koranen inleds med, förutom i kapitlet al-Tawba.

[4] Yazid var son till Muawiya, och var kalifen som beordrade mordet på Imam Hussein (fvmh) och hans följeslagare i Karbala.

[5] Det vill säga själen.

[6] Det arabiska ordet fuqaha har använts i originaltexten, som är plural för faqih.

[7] Meningen kan även översättas till ”Den som inte fruktar folks ögon …”. Detta menas med att man bör ta hänsyn till vad andra människor tycker och tänker, men inte överdrivet mycket.

[8] Inte viskande.

[9] I koranvers 49:12 står det ”… och tala inte illa om andra bakom deras rygg. [Eller] skulle någon av er vilja äta sin döde broders kött? …” (Koranens budskap)

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *